وردپرس

چگونه چک لیست مشتری ایده آل خود را ایجاد کنید (و چرا باید)

آیا تا به حال برای شما پیام مشتری طراحی وب برای نکات رسانه های اجتماعی در آخر هفته داشته اید؟ اما در مورد مشتری که سعی می کند با شما چانه بزند، چرا که “دوستی” دارد که می تواند کاری را با کسری از قیمت انجام دهد، چطور؟

مشتریان بدی وجود دارند و اگر تصمیم به همکاری با آنها داشته باشید، کسب و کار شما آسیب خواهد دید.

همه طراحان و توسعه دهندگان وب باید از جایی شروع کنند. متاسفانه در ترافیک گیر کرده ایم. شما فکر می کنید: “خب، من به پول نیاز دارم و خوب است که سبد خود را بسازم.” اشتباه چه می تواند باشد؟

مشکل این منطق این است که شما از قبل خود را برای شکست آماده کرده اید. اولین تصمیم مشتری که به عنوان یک توسعه‌دهنده جوان می‌گیرید مطمئناً بر تصمیمات شما در آینده تأثیر خواهد گذاشت. از این گذشته، هر مشتری که با آن صحبت می کنید نشان دهنده پول بیشتری است و هر مشتری به ساختن سبد سهام شما کمک می کند.

سوال این است که چه نوع مشتریانی در این سبد خواهند بود؟ چیزی که هر طراح/توسعه‌دهنده‌ای به آن نیاز دارد، یک چک‌لیست مشتری ایده‌آل یا فهرستی از معیارها برای هر مشتری بالقوه‌ای است که می‌آید.

در اینجا یک نکته وجود دارد: همین امروز یک لیست مشتریان ایده آل بسازید و موارد بد را به دیگران بسپارید تا با آنها سر و کار داشته باشد.

چرا مهم است که بدانید مشتری شما کیست؟

عکس از جان دوری / shutterstock.com

به عنوان یک صاحب کسب و کار، چهار منبع برای محافظت دارید:

  • زمان
  • پول
  • نام تجاری
  • پرسنل

اگر بخواهید برای یک مشتری با کیفیت پایین کار کنید، هر یک از این موارد تحت تأثیر قرار می گیرند. بیایید هر یک از آنها را عمیقاً بررسی کنیم:

زمان

فریلنسینگ و اداره یک کسب و کار کوچک مقدار قابل توجهی از زمان روزانه شما را می گیرد. اکثر فریلنسرها ایجاد تعادل بین کار و زندگی را دشوار می دانند، بنابراین مشتریانی که انتخاب می کنید نباید زمان گرانبهای شما را بیشتر کنند.

فرض کنید مشتری دارید که به وقت شما احترام نمی گذارد. زمانی که می خواهید روز را به پایان برسانید دیر با شما تماس می گیرند و بیشتر مکالمات بیش از حد طولانی می شود.

این زمان از دست رفته با کسب و کار شما چه می کند؟

رشد را متوقف می کند. زمان خارج از طراحی و توسعه باید به بازاریابی، حسابداری، فروش و پشتیبانی اختصاص یابد. بدون این زمان، یک تجارت با شکست مواجه می شود، همه اینها به دلیل یک مشتری بی دقت است.

پول

وقتی زمان زیادی را صرف یک یا دو مشتری می کنید، شانس کسب درآمد کاهش می یابد. این به نقطه زمانی بالا مربوط می شود که در آن مشاهده می کنید که چگونه مشتری مورد بی احترامی شما وظایفی را که مشتریان جدید می آورد، قطع می کند. نه تنها این، بلکه سایر مشتریان شما نیز احساس غفلت می کنند و به طور بالقوه آنها را به شرکت های دیگر یا فریلنسرها می فرستند.

دلیل دیگر برای شناخت مشتری این است که ممکن است اصلاً پولی به شما ندهند یا چک خیلی دیر برسد. پول نیروی محرکه ای است که کسب و کار شما را سرپا نگه می دارد و مشتریان بد کشتی را غرق می کنند.

نام تجاری

به یاد داشته باشید که چگونه برای ساختن سبد خود به مشتریان علاقه مند نیاز داشتید؟ همه چیز خوب و خوب است، اما اگر یک مشتری سرکش در آخرین لحظه شما را ناامید کند چه؟ سپس شما پولی برای نشان دادن آن ندارید و هیچ پروژه ای برای قرار دادن در مجموعه خود ندارید.

بدترین مشتریان عموماً چیزی برای نشان دادن تلاشتان برای شما باقی نمی گذارند. آنها در تصمیم گیری تردید دارند، روند را به آرامی پیش می برند. بسیاری از پروژه‌ها هرگز با این مشتریان تکمیل نمی‌شوند، یا با نتیجه آزاردهنده‌ای مواجه می‌شوید که در وهله اول نمی‌خواهید برند خود را نمایندگی کنید.

پرسنل

این شامل فریلنسرها و مشاغل با کارمندان می شود. موقعیتی را تصور کنید که در آن مشتری را به دلیل پتانسیل کسب مقدار مناسبی از پول استخدام می کنید. شما چک لیست مشتری ایده آلی ندارید، بنابراین این مشتری غیرقابل آموزش است و تمایلی به مشاوره ندارد.

بدون شک یکی از کارمندان شما به این حساب اختصاص داده شده و محیط کاری بسیار سختی را برای آنها ایجاد می کند. متأسفانه، شما این برنامه‌نویس را استخدام کردید، زیرا آنها باهوش، سخت‌کوش و سرگرم‌کننده هستند. اما این یک مشتری در حال تغییر این دیدگاه است. اکنون کارمند اغلب استرس دارد. آنها تصمیمات بدی می گیرند زیرا نمی توانند درست فکر کنند و این پروژه درآمد چندانی ندارد زیرا برای همیشه طول می کشد.

مشتری بهانه ای برای به خطر انداختن کارمندان با کیفیت بالا نیست و این شامل سلامت عقل و اخلاق کاری شما نیز می شود.

یک مشتری خوب یک تناسب خوب است

این قانون طلایی برای چک لیست مشتری ایده آل است. اما داشتن آن در ذهن کافی نیست. قبل از اینکه مشتریان خود را قبول کنید، باید قانون طلایی را به آنها بگویید.

اگرچه ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما بیشتر در مورد ایجاد یک رابطه قوی با مشتری و تصمیم گیری در مورد برخی از جنبه های پروژه است.

به عنوان مثال، شما یک برنامه زمانی برای هر مشتری دارید، بنابراین مهم است که تصمیم بگیرید چه کسی آن برنامه را دنبال خواهد کرد. بهترین گزینه این است که در مورد گردش کار فعلی خود فکر کنید و نحوه مشارکت مشتری را در آن فرآیند بیابید. اگر دوست دارید هر دو هفته یکبار پرداخت شود، به مشتری اطلاع دهید. ممکن است اینطوری پیش نیاید، اما حداقل پیشرفت کرده اید تا نشان دهید که مایلید نظر خود را بگویید.

هر چه زودتر این ارتباط را برقرار کنید، وضعیت بهتری خواهید داشت.

معیارهای هنگام چت با مشتریان جدید

هنگام صحبت با مشتریان جدید، توصیه می کنیم فهرستی از پنج تا ده معیار تهیه کنید. این لیست مشتریان ایده آل شما می شود. به این ترتیب، شما خود را خسته نمی کنید و در فرآیند انتخاب بسیار گزینشی می شوید.

در زیر چند پیشنهاد برای یک لیست مشتری ایده آل آورده شده است. این عناصر برای محافظت از ارزشمندترین منابع شما (زمان، پول، نام تجاری و کارکنان) و در عین حال جداسازی مشتریان خوب از مشتریان بد کار می کنند.

معیار شماره 1: مشتری آماده سرمایه گذاری در شرکت خود است

عکس توسط SIM VA / shutterstock.com

مشتریان با مشکلات بودجه، کسب و کار طراحی شما را نابود می کنند. اولین نگرانی این است که آیا آنها برای خدمات به شما پول می دهند یا خیر. در مرحله بعد، شما به دنبال شرکتی هستید که مایل است در صورت نیاز به شما پول اضافی بدهد.

آزمایش را کامل کنید تا ببینید یک مشتری بالقوه چگونه با نیازهای بودجه شما مطابقت دارد. اگر آنها بیش از حد نگران به نظر می رسند، ممکن است مشکل داشته باشید.

با این حال، بهترین شرط شما این است که قرارداد پرداخت را امضا کنید. من شخصاً دوست دارم با یک پیش پرداخت شروع کنم که نشان می دهد آنها نوعی سهام دارند. سپس با توجه به خدمات، باید یک قرارداد کتبی بگیرید که به طور واضح قید شده باشد که به صورت ماهانه از شما صورتحساب می شود.

اگر پرداختی از دست رفت، دیگر کار در کسب و کار خود را متوقف می کنید.

معیار شماره 2: مشتری آماده تغییر است

وقتی مشتری شما را استخدام می‌کند تا یک وب‌سایت را تغییر دهید یا یک وب‌سایت جدید بسازید، در برخی مواقع متوجه می‌شوند که حضور آنلاین آن‌ها نیاز به بازنگری دارد.

دلیلی وجود ندارد که بنشینید و به مشکلات گذشته مشتری خود گوش دهید. در حالی که شنیدن اینکه یک طراح سابق وب چقدر زشت بوده ممکن است روحیه شما را تقویت کند، به پروژه فعلی کمکی نمی کند.

این معیارها هر دو طرف را دنبال می کنند، به عنوان یک قاعده باید ایجاد شود که می گوید تمام هدف پروژه تغییر است. همچنین ایده خوبی است که از مشتری خود بپرسید که چه چیزی را دوست دارد تغییر دهد. از آنها بپرسید: “چرا دقیقاً مرا استخدام می کنید؟” سپس “چه چیزی را می خواهید با حضور وب موجود خود تغییر دهید/بهبود دهید؟”

پس از آن، می توانید شروع به تهیه لیستی از مراحل مورد نیاز برای انجام این تغییرات کنید که سپس می تواند برای تایید در اختیار مشتری قرار گیرد. شما مشتریانی خواهید داشت که به بخش‌های خاصی از طراحی قدیمی متصل هستند، اما به یاد داشته باشید که وقتی صحبت از سایت می‌شود، شما رئیس هستید.

معیار شماره 3: مشتری قابل آموزش و مایل به یادگیری است

عکس از Arcady / shutterstock.com

شما می توانید بهترین طراح جهان باشید، اما اگر مشتری شما مایل به سمت و سویی نباشد، برای شروع کار گمشده ای است.

این را بارها و بارها در ورزش می بینیم، جایی که یک انتخاب بسیار با استعداد مشکلات مربیگری دارد. در نهایت، آنها یک محیط رختکن سمی ایجاد می کنند و مورد معامله یا اخراج قرار می گیرند. اجازه ندهید باشگاه شما با انتخاب پیش نویسی که تحقیقات ضعیفی انجام نشده است، ضرر کند.

معیار شماره 4: مشتری آماده تصمیم گیری است (با شما)

عکس توسط Felicity.S / shutterstock.com

صحبت تلفنی با مشتری و تصمیم نگرفتن برای هر دو طرف اتلاف وقت بزرگ است. این معیار این انتظار را تعیین می کند که ارتباطات برای تصمیم گیری در نظر گرفته شده است. به طور خلاصه، شما با یک مشتری تلفنی صحبت نمی کنید، بنابراین آنها باید برگردند و در مورد آن با سایر شرکای تجاری صحبت کنند. مطمئناً، گاهی اوقات این برای تصمیمات بزرگتر مورد نیاز است، اما وقتی نوبت به طراحی وب می‌رسد، شما رهبر هستید و آن‌ها برای تأیید تصمیمات شما حضور دارند.

باید از ابتدا یک فرد نقطه ای تعریف شود. باید فقط با یک نفر و یک نفر ارتباط برقرار کند و آنها باید مایل باشند که با شما تصمیم بگیرند.

معیار شماره 5: مشتری دارای ذهنیت است

عکس از نیزوا دیزاین / shutterstock.com

داشتن میل به تغییر (ملاک شماره 2) با داشتن چشم انداز متفاوت است. مشتری ایده آل تصور می کند که آنها می خواهند کسب و کارشان در سال آینده، پنج سال و بیست سال آینده کجا باشد.

طراحی شما از این دیدگاه پشتیبانی می کند، بنابراین مهم است که ابتدا درک کنید که آنها یک رویا را همراه با جزئیات رویا می بینند.

آنها با این طراحی جدید چه چیزی می خواهند خلق کنند؟ مشتریان آنها چه چیزی از طراحی به دست می آورند؟ آیا آنها به دنبال سود بیشتر، مشتریان بیشتر یا یک پلت فرم جمع آوری ایمیل قدرتمندتر هستند؟

این سوالات را بپرسید و پاسخ (یا عدم وجود آن) را خواهید یافت.

معیار شماره 6: مشتری به وقت شما احترام می گذارد

عکس از Palii Yurii / shutterstock.com

در ابتدا ممکن است دشوار به نظر برسد که آیا مشتری به وقت شما احترام می گذارد یا خیر، اما پیشنهاد می کنیم چند تست را در طول تعامل اولیه انجام دهید.

هدف در اینجا این است که اطمینان حاصل شود که مشتری شما ضرب الاجل خود را رعایت می کند، به موقع برای جلسات (یا تماس های تلفنی) حاضر می شود و مطالب مورد نیاز وب سایت را تحویل می دهد. تا زمانی که با آنها کار نکنید نمی توانید به این اکتشافات دست یابید، اما می توانید آزمایش هایی انجام دهید.

با ترتیب دادن یک ملاقات حضوری یا تماس تلفنی شروع کنید. زمان مشخصی را تعیین کنید و طرح کلی موضوعی را که قرار است در مورد آن صحبت کنید برای آنها ارسال کنید.

سپس…

  • دوباره ببینید چه برنامه ای دارند. (چندین بار؟)
  • آیا آنها دیر به جلسه/تماس رسیدند یا اصلاً از آن صرفنظر کردند؟
  • ببینید آیا آنها برای ملاقات آماده هستند یا خیر.
  • آیا آنها از شما سوالی دارند؟
  • آیا آنها مکالمه را به چند ساعت تبدیل می کنند؟
  • ببینید آیا آنها سعی می کنند چندین نفر را در یک تماس کنفرانسی جمع کنند، که برقراری ارتباط و تصمیم گیری را دشوار می کند.
  • چند سوال در مورد برنامه جلسه خود در نظر بگیرید. معمولاً می توانید ببینید که آیا آنها وقت می گذارند و یادداشت های شما را نگاه می کنند.

آیا فهرست چک مشتری ایده آل شما آماده است؟

تمام هدف یک چک لیست مشتری ایده آل، محافظت از منابع ارزشمند شما، صرف نظر از اندازه کسب و کار شما است. این شامل یافتن مشتریانی است که به وقت شما احترام می گذارند و مشتریانی که هدفی از استخدام شما دارند.

این چک لیست را در مرورگر خود علامت گذاری کنید تا زمانی که سرنخ جدیدی دارید به آن مراجعه کنید. اگر نکته دیگری برای اضافه کردن به لیست دارید، در نظرات با ما در میان بگذارید.

تصویر کوچک مقاله از Traveling Flower / shutterstock.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *