وردپرس

آیا وب سایت وردپرس شما مقیاس پذیر است؟

آیا وب سایت وردپرس شما مقیاس پذیر است؟ نمونه های زیادی از نصب وردپرس در مقیاس بزرگ در طبیعت وجود دارد. برای مثال، WordPress.com یک راه‌اندازی چندسایتی عظیم است که هر ماه ده‌ها میلیون بازدید از صفحه را به دست می‌آورد. همچنین در هر زمان به هزاران کاربر خدمات می دهد.

نمونه های دیگر عبارتند از زمان، TechCrunchو CNN. در مورد آن هیچ تردیدی نیست. تا زمانی که محیط مناسبی ایجاد کنید، قطعاً می‌توانید یک وب‌سایت مقیاس‌پذیر با وردپرس بسازید که به اندازه کافی قدرتمند باشد تا بتواند هر مقدار ترافیک را مدیریت کند. پیکربندی تنظیمات خود در مقیاس می تواند پیچیده باشد، اما برای هر صاحب سایت سرمایه گذاری ارزشمندی است. در این مقاله، ما به چند حوزه می پردازیم که می توانید روی آنها تمرکز کنید تا از مقیاس پذیری اطمینان حاصل کنید و نکاتی در مورد نحوه ساخت یک محیط مقیاس پذیر ارائه دهیم.

منظور ما از مقیاس پذیر چیست؟

چه چیزی یک وب سایت وردپرس را مقیاس پذیر می کند؟ یک وب سایت وردپرس مقیاس پذیر این قابلیت را دارد که ظرفیت را با افزایش یا کاهش مقیاس افزایش دهد.

  • مقیاس – افزایش قدرت سخت افزار (رم بیشتر، CPU قوی تر).
  • مقیاس را کاهش دهید – با افزودن گره های بیشتر ظرفیت را افزایش دهید (کپی های یکسان از سایت شما در چندین ماشین توزیع شده است).

انجام این کار به شما انعطاف پذیری برای سازگاری با رشد می دهد. اساساً شما می خواهید بتوانید بدون هیچ مشکلی سایت خود را مقیاس بندی کنید. با وردپرس نیازی نیست نگران نرم افزار باشید. هسته وردپرس قراردادهای معماری نرم افزار لایه ای مانند جداسازی نشانه گذاری (HTML و CSS) از داده ها (پایگاه داده MySQL) را پیاده سازی می کند. در زیر ما راه هایی را بررسی خواهیم کرد که می توانید از حداکثر مقیاس پذیری اطمینان حاصل کنید.

محیط توسعه

عکس از سنتاویو / shutterstock.com

یکی از سخت‌ترین بخش‌های مقیاس‌پذیری یک سایت وردپرس، راه‌اندازی محیط توسعه است. یک محیط توسعه خوب، محیط تولید را بدون هیچ مشکلی آینه می کند. اگر سایت کوچکی دارید، می‌توانید از توسعه آن به صورت زنده اجتناب کنید، اگرچه لزوماً مقیاس‌پذیر نخواهد بود.

شما به نوعی از کنترل نسخه نیاز دارید تا مطمئن شوید که توسعه دهندگان روی انگشتان یکدیگر قدم نمی گذارند. نرم افزار کنترل نسخه تغییرات فایل های شما را در طول زمان ثبت می کند تا بعدا بتوان آنها را فراخوانی کرد. به علاوه، این یک راه کارآمدتر و حرفه ای برای توسعه یک وب سایت وردپرس مقیاس پذیر است.

به لطف کار سخت جامعه منبع باز، بسیاری از راه حل های ظریف در دسترس هستند. Git یک نرم افزار کنترل نسخه توزیع شده است که به چندین توسعه دهنده اجازه می دهد تا از راه دور بر روی مخازن جداگانه کار کنند. قابل اعتماد، سریع است و می تواند پروژه های فوق العاده بزرگ را انجام دهد. پس از همه، Git توسط Linus Torvalds برای توسعه لینوکس ایجاد شده است.

شما می توانید یک محیط توسعه کشنده بسازید VVV (Varying Savas Vagabonds). این نرم افزار منبع باز رایگان برای ایجاد محیط های توسعه توزیع شده با وردپرس ایده آل است. برای راهنمایی دقیق در این مورد، راهنمای نهایی ما برای تنظیم محیط توسعه وردپرس خود را بررسی کنید. WordPress.org همچنین یک آموزش مفید دارد نصب VVV.

مقیاس پذیری افقی

مقیاس بندی یا مقیاس بندی افقی یکی از مهمترین مفاهیم برای ایجاد یک محیط مقیاس پذیر است. این به شما امکان می دهد وب سایت خود را بر روی بسیاری از ماشین ها (سرورها) مختلف اجرا کنید. برخی از افراد زیرساخت را “معماری الاستیک” می نامند – زیرا مقدار منابعی که در اختیار دارید می تواند در صورت نیاز افزایش یا کاهش یابد.

این کار از طریق تکنیک‌های رایانش ابری مانند خوشه‌بندی، متعادل‌سازی بار و مجازی‌سازی انجام می‌شود. در علوم کامپیوتر، خوشه بندی فرآیند تقسیم اشیاء مشابه به گروه ها است. بنابراین یک خوشه واحد شامل فایل های وب سایت، پایگاه داده و نرم افزار شما خواهد بود. خوشه بندی با از بین بردن مشکلات ناشی از خرابی های سخت افزاری و نرم افزاری، دسترسی بالای وب سایت شما را تضمین می کند. این چطوری کار میکنه؟

اگر سایت شما با افزایش ترافیک مواجه شود، متعادل کننده بار نحوه تخصیص صحیح منابع بیشتری را برای رفع سستی با کاهش مقیاس تعیین می کند – این به صورت پویا اتفاق می افتد و بازدیدکنندگان شما متوجه چیزی نمی شوند. ایده این است که کپی‌های یکسان از وب‌سایت شما در چندین ماشین توزیع می‌شود که همگی از یکدیگر آگاه هستند. به این ترتیب، در صورت افزایش ترافیک یا اگر یکی از اجزای پشته از کار بیفتد، همیشه یک کامپیوتر در خوشه در حالت آماده به کار وجود دارد.

ارائه دهندگان هاست ابری مانند خدمات وب آمازون (AWS) یا Cloudways دو ارائه دهنده میزبان ابری محبوب هستند که مقیاس پذیری افقی را ارائه می دهند. این راهنما را بررسی کنید میزبانی وب سایت وردپرس بسیار در دسترس با AWS برای مثالی از یک زیرساخت سرور معمولی با معماری الاستیک.

کش نکنید

کش یک مکان ذخیره موقت برای حافظه است. حافظه پنهان می تواند به ارائه سریعتر محتوا و جلوگیری از مشکلات همزمان کمک کند. هر سیستم مدیریت محتوایی نیاز به نوعی حافظه پنهان دارد و وردپرس نیز تفاوتی ندارد. خبر بد این است که حافظه پنهان می تواند به طرز مضحکی پیچیده باشد. خبر خوب این است که جامعه منبع باز راه حل های مختلفی برای این موضوع ارائه کرده است. ابزارهای زیادی برای کمک به شما وجود دارد، از جمله WP Super Cache و Batcache.

حافظه پنهان پروکسی معکوس (کش کردن صفحه)

کش پروکسی معکوس یک راه کارآمد برای بارگذاری صفحات وب پویا است. پروکسی معکوس سرویسی است که به عنوان یک واسطه بین وردپرس و مرورگر عمل می کند. این می تواند به کاهش بار روی سرور اصلی شما کمک کند و زمان بارگذاری صفحه را کاهش دهد.

مشکل اینجاست که سرورهای PHP منابع زیادی دارند. آنها تعداد زیادی کار پیچیده را انجام می دهند که می تواند سرور شما را خراب کند. با اجرای یک پروکسی معکوس، می توانید بار روی سرور خود را کاهش دهید.

به عنوان مثال، فرض کنید که یک بازدیدکننده از صفحه اصلی وب سایت خود دریافت می کنید. اولین سفر روز است. در حال حاضر هیچ نسخه کش شده ای از صفحه اصلی وجود ندارد.

  1. کاربر یک URL را در نوار آدرس وارد می کند و صفحه ای را از سرور درخواست می کند.
  2. این درخواست از طریق پروکسی به وردپرس می‌رود، که هنوز نسخه کش صفحه را ندارد.
  3. وردپرس صفحه اصلی را ایجاد می کند و به پروکسی معکوس پاسخ می دهد.
  4. سپس پروکسی پاسخ را به مرورگر می فرستد، که یک کپی ذخیره شده از آن صفحه را ذخیره می کند.
  5. تا زمانی که کش وجود دارد، هر کاربری که آن صفحه را درخواست کند، نسخه کش شده صفحه را دریافت خواهد کرد.

ذخیره شی

مفهوم پنهان کردن اشیا شبیه به کش کردن صفحه است، با این تفاوت که روی اشیاء جداگانه کار می کند. هنگامی که تعداد زیادی از کاربران از سایت شما بازدید می کنند، بسیاری از مشکلات همزمانی ممکن است ایجاد شود. کش کردن شیء یک شی برنامه (ویدئو، تصویر، سند) را در ذخیره سازی داده ذخیره می کند. با کش کردن اشیاء برنامه، کمتر به پایگاه داده وابسته می شوید و حافظه زیادی آزاد می کنید.

گزینه های زیادی برای کش وجود دارد. شبکه های تحویل محتوا مانند Cloudflare، Akamai، EdgeCast و KeyCDN می توانند به عنوان پراکسی های معکوس عظیم عمل کنند. Vernik و WP Super Cache دو گزینه محبوب برای پیاده سازی کش با وردپرس هستند.

عملکرد پرس و جو

آیا وب سایت وردپرس شما مقیاس پذیر است؟

عکس از اولگ ارین / shutterstock.com

پایگاه های داده اغلب می توانند علت بدترین تنگناها باشند. درخواست های آهسته می توانند PHP را روی سرور شما منجمد کنند و تمام فعالیت ها را متوقف کنند – حتی اگر معماری الاستیک داشته باشید. همانطور که قبلا ذکر کردم، سرورهای PHP می توانند سرعت سرور را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. اگر حافظه پنهان کار درستی نیست، می‌توانید با شناسایی کوئری‌های کند راه‌هایی برای بهبود عملکرد جستجوی خود بیابید.

کندی درخواست ها به دلیل مشکلاتی در پایگاه داده SQL، شبکه یا سروری است که سایت شما را اجرا می کند. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا این اتفاق می افتد. مطمئنا هیچ اندازه ای برای همه وجود ندارد. اولین قدم برای بهبود عملکرد پرس و جو، شناسایی پرس و جوهای کند است.

پس از شناسایی مشکل، می توانید اقدام کنید. گاهی اوقات پاسخ ممکن است به سادگی دریافت پهنای باند بیشتر باشد، گاهی اوقات ممکن است نیاز به تغییر کد داشته باشید که ممکن است پیچیده شود.

آن را بررسی کنید افزونه وردپرس Query Monitor اگر به دنبال ابزاری برای پیگیری نظرسنجی ها هستید.

بهبود جستجو

اگر تعداد رکوردهای زیادی دارید، مثلاً 1 میلیون، باید به نحوه ساختار پایگاه داده خود توجه کنید. بزرگترین سایت ها دارای فهرست جستجوی بهینه شده هستند. که یک موتور جستجوی سفارشی است که به وردپرس اضافه شده است.

اگر سایت شما تعداد پست های زیادی داشته باشد، جستجوی محتوا در وردپرس به خوبی کار نمی کند. همچنین از نظر سرعت چیزی را به دلخواه می‌گذارد. یک راه حل رایج برای این مشکل ایجاد یک فهرست جستجوی سفارشی است. انجام این کار باعث می‌شود که این پرسش‌ها از پایگاه داده خارج شوند، تجربه مرور بهتری به کاربران می‌دهد و همچنین عملکرد پایگاه داده شما را بهبود می‌بخشد.

موتورهای جستجوی محبوب برای سایت های وردپرس در مقیاس بزرگ عبارتند از ElasticSearch و ApacheSolr.

نپیچید

همچنین مهم است که در مقیاس مناسب شروع کنید. ساده شروع کنید، سپس بهینه سازی کنید. به نقل از دونالد کنوت، “بهینه سازی زودرس ریشه همه بدی ها است.” خود را برای رشد وفق دهید، اما سعی نکنید یک سایت تجارت الکترونیک بزرگ را روی یک پایه کوچک فشار دهید یا برعکس. برای چیزی به سادگی یک صفحه رویداد، ممکن است نیازی به ساخت یک سایت مقیاس پذیر نداشته باشید.

به طور معمول، یک معماری چابک برای سایت های تجارت الکترونیک استاندارد است. در حالی که برخی از این چیزها ممکن است بسیار پیچیده به نظر برسند، اما واقعاً نیازی به درک همه آنها ندارید. تا زمانی که اصول اولیه را بدانید، می توانید یک محیط قوی برای یک سایت در مقیاس بزرگ ایجاد کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که خدمات ابری مناسب را بیابید و خود را با CDN مناسب مرتبط کنید.

لطفا تجربیات خود را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. چه اقداماتی را انجام داده اید تا وب سایت وردپرس خود را مقیاس پذیر کنید؟

تصویر کوچک مقاله توسط Turbodesign / shutterstock.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *