داکیومنت همه زبان‌ها و کتابخونه‌ها را یه جا داشته باشید!

همونطوری که از عنوان پست معموله می‌خوام یه ابزارو معرفی کنم که اومده برای راحتی من و شما، داکیومنت‌ و راهنمای زبان‌های برنامه‌نویسی و کتابخونه‌های معروف رو یه جا جمع کرده تا توی وقتمون صرفه‌جویی داشته باشیم و به راحتی هر چه تمام‌تر به چیزی که مدنظرمونه برسیم.

devdocs.io

این ابزار فوق‌العاده DevDocs نام داره. وب‌اپلیکیشن بسیار کاربردی و مفیدی که روزبه‌روز داره کامل‌تر میشه و چیزای بیشتری بهش داره اضافه می‌شه. الان که دارم این پستو می‌نویسم، ۴۸ تا زبان و کتابخونه و فریمورک رو پشتیبانی می کنه که همشونم پراستفاده و معروفن. برای نمونه مثلن داکیومنت زبان‌های C, C++, JavaScript, PHP, Ruby, Python, go و  فریمورک‌های Laravel, AngularJs, BackboneJs, EmberJs, Django, jQuery, Yii و  ابزارهای دیگه مثل NodeJs, nginx, momentJs, lo-dash, Underscore, CSS, HTML, DOM و بسیاری دیگه از ابزارها که روزانه ازشون توی کدنویسی و توسعه استفاده می‌کنیم رو شامل میشه.

شما می تونید داکیومنت‌هایی رو که لارم دارین از لیست انتخاب کنید تا همیشه در دسترستون باشند حتی وقتی آفلاین هستید!. بهتره از سخن کم کنیم و بریم یه سری به DevDocs بزنیم.

این روزا چطور می‌گذره؟

۱۰ روز گذشته برام روزای پرکاری بودن، از یه طرف مشغول آماده‌سازی تیم و خودم برای راه‌اندازی شرکت جدید و از یه طرفم همزمان کار کردن روی بخش‌‌های فنی و تحلیل چند تا پروژه که واقعن به مغزم خیلی فشار اومده ولی لذت بخش بودنش این فشارو جبران می کنه. لذت یه شروع دوباره با تیمی که همه هم‌دلن و یه هدفو دنبال می‌کنن و هر کسی به درستی از وظایفش آگاهه و سعی به انجام رسوندن اون وظایف و حتی فراتر از اونارو داره.

هفته قبل با بچه‌ها رفتیم جای جدید شرکتو دیدیم که تا آماده بشه و همه وسایل زندگی شرکتی توش محیا بشه یه هفته‌ای طول خواهد کشید و این یه هفته رو توی خونه یکی از بچه‌ها جمع می‌شیم تا کارا بیفته رو غلطک. کارهایی که داریم انجام می‌دیم حداقل 5-6 ماه طول می‌کشه تا به‌طور کامل به نتیجه برسه و چون پروژه‌ها رو فازبندی کردیم، اولین خروجی کارهامون از یک ماه بعد بیرون درمیاد.
نمی‌دونم اسمشو میشه استارتاپ گذاشت یا نه، چون پروژه‌ها هم عام‌المنفعه‌س و هم ذی‌نفع خاص داره.
تو سه روز گذشته کارم شده بود شرکت توی تحلیل نیازمندی‌ها و از یه طرف هم راه‌اندازی کامپیوترا و بسترهای توسعه و خوبیش این بود که تو این مدت 2 نفرو مهاجرت دادم به گنو/لینوکس.  آموزش این تازه مهاجرها هم زمان خاص خودشو ازم گرفت و هم انرژی زیاد. خداروشکر از مهاجرت رضایت کامل دارن و لبخند رضایتو میشه رو لباشون حس کرد. سرور داخلیو راه انداختم و روش php, mysql, apache, redis, git,ssh, راه انداختم که تو روند توسعه پروژه‌ها بهمون کمک کنه. این اوبین باره که از git می‌خوام به صورت تیمی استفاده کنم البته به غیر استفاده‌های معمول توی github که در کل تفاوتی نداره ولی خب این اولین تجربه به این شکلشه برام.
هفته قبل یه کتابم خوندم تا یه خورده ذهنمو منحرف کنم و بهش استراحت بدم که عنوانش بود «آس و پاس‌های پاریس و لندن» نوشته نویسنده معروف جورج اورول که فکر می‌کنم اکثر کتاب‌خونها حداقل کتاب «قلعه حیوانات» یا «1984»شو خونده باشن. در کل کتاب خوبی بود و فضای داستانش همون فضای داستان‌های دیگه جورج اورول بود و موضوع این کتابشم سرگذشت خود نویسنده‌س از یه برهه‌ای از زندگیش توی پاریس و لندن به همراه دوستانش و در اوج فقر و بدبختی (البته فکر نمی‌کنم واژه «اوج» برای فقر و بدختی انتخاب درستی باشه).
این کتابو به همراه «دختر کشیش» و «همه جا پای پول در میان است»  از جورج اورول از نمایشگاه کتاب پارسال خریده بودم که تا اینجا تونستم 2 کتاب اولو بخونم و امیدوارم تا یه ماه آینده اون کتاب آخرو هم بتونم بخونم.

چطور پروژه‌هامونو به کمک Trello مدیریت کنیم؟

با سلام

امروز یکی از کارهام که عقب افتاده بود رو تموم کردم و الان با فراغ بال دارم این مطلبو می‌نویسم اونم به کمک Trello.

فکر کنم یکی دو سالی میشه این سرویس ارائه شده و خیلی از کاربران، به خصوص جامعه برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده نرم‌افزار تو سراسر دنیا از Trello دارن استفاده می‌کنن برای مدیریت کارهاشون و در بعضی‌ها هم برای مدیریت تیم‌هاشون ازش استفاده می‌کنن. اما همین ۲-۳ روز پیش بود که تیم Trello تو وبلاگشون اعلام کردن که از این به بعد به صورت کاملن مستقل می‌خوان سایتو اداره کنن. (صددرصد قبلن غیر مستقل بودن)، همین دلیل کافی بود تا این مطلبو امروز بنویسم.

ترلو به درد چه کسایی می‌خوره؟

هر کسی که می‌خواد کارهاش منظم‌تر بشن و برنامه ریزی داشته باشه و بخواد چند پروژه‌ رو و یا چند‌تا تیم رو اداره کنه، اولین و بهترین ابزار آنلاین براش Trelloئه. چون به راحتی می‌تونین بورد اضافه کنین و وظایف رو توش تعریف کنین و اعضای تیمتون رو به پروژه اضافه کنین.

روش کارش چه‌ جوریه؟

روش کارش به ساده‌ترین حالت ممکنه. شما اول یه Board تعریف می‌کنین  مثلن به اسم پروژه تون. بعد توش خداقل سه تا ستون داره به نام‌های کارهایی برای انجام دادن ، درحال انجام و انجام شده. داخل این ستون‌ها به ترتیب از ستون اولی که توش کارها رو تعریف میکنیم و بعد از اون هر کودومو که خواستیم با ماوس می‌کشیم میندازیمش تو ستون وسطی، یعنی داریم انجام میدیمش. بعد که تموم شد میندازیمش تو ستون آخری و دوباره میریم سر ستون اولو یه کار دیگه انتخاب می‌کنیم.

واسه هر کار میتونین افرادی رو بهش اضافه کنین که قرار فلان کارو انجام بدن. یا برای کار یه چک‌لیست درست کنید که به نظرم اینجوری بهتره و منظم‌تره. یعنی هر کارو ریز می‌کنیم و بدون استرس انجامشون میدیم. یا اینکه میتونیم برای کارها ضرب‌العحل تعیین کنیم و بهشون یه تاریخی رو نسبت بدیم که این کار باید تا فلان تاریخ تموم بشه و به محض نزدیک شدن به تاریخ مذکور بهتون اخطار میده.

همچنین خودتون میتونید هر‌چندتا که خواستید ستون اضافه کنید.

به عنوان نمونه، تصویر پایین مدیریت همایش ZConf از طریق ترلو‌ئه:

آیا ترلو رایگانه؟

ترلو به صورت پیش‌فرض رایگانه با همین امکاناتی که تو بالا گفتم و یه سری امکانات دیگه. ولی برای امکانات خیلی بیشتر مثلن برای اضافه کردن تیم‌های بزرگ به پروژه نیاز به آپگرید به نسخه Gold دارید که فکر نمی‌کنم یه کاربر عادی یا تیم‌های کوچیک نیازشون بشه. البته می‌توین با دعوت کردن از دوستاتون به ترلو اکانت Gold یک ساله دریافت کنید.

اگه می‌خواین به من کمک کنید تا اکانت Gold یکساله بگیرم از این لینک ثبت نام کنید.